Thursday 24 February 2011

Saya Tak Marah...

Assalamualaikum....


Alhamdulillah...ucapan syukur ku kepada-Nya....dengan segala nikmat yang Dia kurniakan...dan memberi peluang kepada kita utk terus bernafas sehingga ke hari ini...Alhamdulillah....
ok..

Ape yang dikatakan " SAYA MARAH".....
sebelum tu...saya nak tanya pernah tak anda ade perasaan MARAH.....???
sudah pasti... anda pernahkan....mgaku je ler...hehehe

situasi yang boleh m'yebabkan anda marah...
-ade orang potong line anda....
-orang kutuk depan-depan....(berani betol orang tu)
-orang buat bising... time anda tido...
-orang usik kepala anda....(jangan main kepala ler....xbaik)
-orang tegur anda buat salah...(tegur benda betol..terima jer ler org tegur)
-orang yang buat anda sakit hati...n mcm-mcm lagi yang boleh buat kita panas..hehe


kalo anda nak taw anda seorang yang lemah termasuk saya......knpe saya ckp mcm tu....
bkn ker orang yang marah...tu seorang yang kuat....
mmg kuat pon...kuat MARAH....hehehe
mmg orang marah digerun oleh orang ramai....tu yang tak berani nak lawan balik tu.....
takut lain jadinye....sebenarnya...anda seoarang yang lemah n xpandai nak kawal...nmpk kelemahannya...

saya sendiri pon ada perasaan marah tu....
marah...marah...marah...
tambah-tambah lagi saya seorang kakak...sape jadi adk saya abis ler...hehehe
mane xmarahnye....kalo orang kemas rumah...dah lipat baju pnye ler cntik....kemas rumah...datang adk-adk saya abis depa sepahkan....

sana sepah.... sini sepah...sedihkan...
tu yang marah....marah..marah...smpai ler hati nie rase puas....tapi tu dulu..skrg adk-adk pon dah besar...dah pandai fikirkan....kalo saya marah pon marah sayang...^_^
*saya marah.. tapi adk-adk saya relax jer...xtaw knpe...


API vs API=API2
API vs AIR=AIR


sebenarnye marah ini mcm api....kalo silap jer ckit terus marak...betol x?
kalo kita dah tahu tu api.... jgn kita kasi api tu marak n terus terbakar.....kalo dibiarkan.....xsilap-silap kita yang kne sambar...hangus kita....
try padamkan api tu........
besanye....nak padam api ngan ape...?airkan..API VS AIR.....insyaAllah api tu reda or padam...mudahkan..(xsalahkan nak amik wuduk...)^_^
kalo seseorang tu tgh marah jangan kita buat dia marah lagi....ataupon jangan kita join jadi API....bahaya tu API VS API.....fikirkan...

Dari Abu Hurairah ra bahawasanya Rasulullulah SAW bersabda: "Bukanlah yang dikatakan orang kuat adalah orang yang kuat bergulat (gusti, wrestling,berlawan), tetapi sesungguhnya orang kuat adalah orang yang dapat mengendalikan (menguasai) nafsunya (jiwanya) di kala marah". (Riwayat Bukhari dan Muslim)
subahanaAllah...
kuat ker kita....
ingat yang suka bergaduh-gaduh tu....yang ske tunjuk kuat....xde mknanye kuat... kalo xpndai kawal diri....
tu yang ade berani angkat tangan,sepak terajang n mcm-mcm lagi..semua tu sbb perasaan marah.....
mmg anda rasa kuat.....
tpi anda kalah dengan perasaan marah....nmpk lemah...teramat lemah......
nafsu menguasai sepenuhnye......


kalo ade situasi marah try kita sme-sme ckp kat diri sndiri..."SAYA tak MARAH"...
insyaAllah..kita pon dalam golongan yang kuat...
jadi ler orang yang pemaaf....jangan marah2....jangan benci2...jangan..jangan...
ok..elak dimarahi..
-lebih baik kita jangan cari pasal ngan orang....kalo kita xnak kne marah
-bersabar lebih baik...
-kita baru diuji skit bagaimana plak KEKASIH ALLAH (Muhammad).....masyaAllah lagi ler dahsyat ujiannye....marah dibuang jauh...sabar pendampinya....subahanaAllah...(cntoh terbaik)



ade lagi...
emmmm..nak cite ckit..(cite umi)
Ada sebuah kisah....si ayah yang sedang marah......xtaw ler ape silapnye.....balik rumah ...marah2...marah pnye marah....kalo kita sebagai anak dia kita wat pe....
-lari masuk bilik...n kutuk belakang...
-kalo berani... lawan balik...hehehe(kurang ajar tu)
-mcm-mcm ler kita buat asalkan xdengar si ayah tu marah....betol x?

tapi kita bkn anak dia....kalo nak taw anak dia masih kecik lagi...sangat berani...
berani ker anda datang dekat ayah kita time tgh marah...
peluk dia ngan kasih sayang...n ckp "ayah sabar".....xberanikan.....
tapi tu yang dilakukan oleh Si anak kecik tu...sejuk hati si ayah...reda marahnye...hanya ngan pelukan....
padam api kemarahan tu...

Ingat...
-jangan marah xtentu pasal....orang x ske..
-ibubapa kita marah tanda sayang n nasihat...bkn benci kita..
-buang marah tanam kesabaran.
-bersedia utk memaafkan orang lain...

wassalam



2 comments:

kaduk said...

api vs air tu yg menarik..haha

MAISARAH HANIS said...

api vs api pon menarik...=)

Tawakal Si Anak kecil

Assalamualaikum... Mood nak cite....^_^ Alhamdulillah, hari ini saya nak kongsi apa yang saya baca dalam Buku Kisah Benar. Kisa...